Hírek
2018. Január 17. 09:11, szerda |
Helyi
Forrás: feol.hu
Az Ikarus fehérvári gyára újra szárnyal!
Felröppent a hír, elkezdte sorozatgyártását az Ikarus. A kétkedések és elleninformációk miatt utánajártunk, mi a helyzet az üzemben.
Tavaly, amikor a honvédelmi miniszter és helyettese bemutatta azt az új prototípust, amit a magyar és – remélhetőleg – NATO katonáknak gyártanak majd az Ikarusban, jobbára csendes, üres csarnokok vártak minket. A hosszú hallgatás után nehéz volt elhinni, hogy valamikor itt, Fehérváron újra lesz buszgyártás. Kedden ismét elmentünk az Ikarusba, és az a csarnok, ami üresen kongott pár hónapja, emberektől, gépektől volt hangos. De nem is hangos, inkább mozgalmas, mert a legkorszerűbb berendezések inkább csak suttogtak a vasak zörgése mellett. Először az előkészítő, alkatrészgyártó csarnokba léptünk be Széles Gáborral, a vállalatcsoport elnökével. Az elnökön nem a megszokott zakó és nadrág volt, hanem amolyan „játszós”, ahogy maga is említette. Kollégái azt mondják, megszállottja lett az Ikarusnak, a buszgyártásnak, és nem ritkán ott van a kezében egy forrasztópáka, kiskalapács, és dolgozgat. Ráadásul szemmel látható, hogy már van is mit tenni, két nagycsarnokba visszaköltözött az élet, és ötszörösére nőtt a létszám.
Tavaly ilyenkor még egy kimustrált, régi csarnokban, rosszul felszerelt gépekkel javítottak itt buszokat emberek. Mára egy új csarnokot húzott az Ikarus, és egyet felújított. Széles Gábor elmondta, hogy a jelenlegi legkorszerűbb technológiával állítják elő az alkatrészeket, készítik elő a munkálatokat. Az új Ikarusok motorját és alvázát a Volvo szállítja. Ez utóbbit a gyár szakemberei középen egy rácsszerkezettel meghosszabbítják. Minden további alkatrészt itt, Székesfehérváron gyártanak vagy gyártatnak le, és építenek be abba a multifunkcionális buszba, amit 100 százalékig az Ikarus mérnökei terveztek meg.
– Az új technológiák nagy mértékben növelik a termelékenységet, ami azt jelenti, hogy már most képesek vagyunk évente 600 darab busz legyártására, de ezt a számot újabb beruházásokkal tovább növelhetjük – mondta Széles Gábor elnök. Néhány adat az alkatrészt előállító berendezésekről: olyan lézervágóval rendelkeznek, amely a 30 mm-es páncéllemezt is nagy pontossággal vágja; rendelkeznek 6 m hosszú 200 mm keresztmetszetű szálanyagok vágására alkalmas berendezéssel; a hegesztőberendezések is mind a kor szellemében dolgoznak, a hegesztő embert tökéletesen kiszolgálják.
Az Ikarusban az elmúlt évben egy 3600 m2-es csarnokot alakítottak ki, amiben a teljes felület daruzható 8 tonnás darukkal. Ezt a csarnokot 600 millió forintos beruházásból építették fel. A fényezőcsarnokban 4 kocsiállás áll rendelkezésre az előkészítésre, 2 kocsiállás a fényezőkamrában és 2 pedig a lágypadló előállítására. A csarnokhoz tartozik a 6 kocsiállású szerelde, ahol diagnosztikai sor áll rendelkezésre, fékpadokkal, motorellenőrzésekkel. A fényező és végszerelő csarnok együttesen 3000 m2. A két csarnokhoz 1700 m2-es raktárt is kialakítottak. Az Ikarus teljes felújításának eddigi költsége meghaladja a 2 milliárd forintot.
Az elnök a FMH-nak elmondta, hogy az első ütemben elkészítendő 40 darab katonai multifunkcionális busz sorozatgyártása elkezdődött, és ezzel készen állnak a polgári piac számára is a sorozatgyártásra. Arra a kérdésünkre, hogy ma Magyarországon képes lehet-e más vállalkozás az autóbuszgyártásra, Széles Gábor így felelt:
–Ilyen infrastruktúrával csarnokszerkezettel, építményekkel tudomásom szerint nem rendelkezik egy vállalat sem, ennek megfelelően autóbuszok sorozatgyártását ma csak a székesfehérvári Ikarus képes ezt megvalósítani. Természetesen egyedi, kis darabszámú gyártásokat, felújításokat más üzemek is elvégezhetnek, de az nem buszgyártás.
Az alkatrészgyártástól a végszerelőig minden rendelkezésre áll a gyártáshoz.
Ezek érdekelhetnek még
2024. Szeptember 25. 07:52, szerda | Helyi
NAV: szeptember 30-ig igényelhető vissza a külföldi áfa
2024. Szeptember 13. 06:00, péntek | Helyi
PM: az IMF is támogatja a magyar EU-elnökség célkitűzéseit
A Nemzetközi Valutaalap (International Monetary Fund, IMF) szerint a magyar gazdaság növekedése az uniós rangsor élmezőnyében lehet jövőre
2024. Augusztus 26. 09:06, hétfő | Helyi
Egy hét múlva becsöngetnek - ezek a 2024/25-ös tanév a legfontosabb dátumai
A 2024/25-ös tanév első tanítási napja 2024. szeptember 2., jövő hét hétfő, az utolsó tanítási napja pedig 2025. június 20. lesz.
2024. Augusztus 26. 08:54, hétfő | Helyi
Új üzem kezdi meg működését a környezeti fenntarthatóság jegyében az Alba Ipari Zónában
A körforgásos gazdaság erősítése és a környezeti fenntarthatóság jegyében végzi tevékenységét az SRF Factory Kft., amelynek üzemét szombaton adták át az Alba Ipari Zónában.